uppfostran


Nu har jag tittat på både idol och överlevarna.
Christian slutar snart så då kan jag gå och lägga mig. Det brukar vara så när han jobbar eftermiddag. Jag har så svårt för att somna innan han kommer hem. Men i morgon är jag som sagt ledig. Christian också och det är så klar lilleman också då ;-). Då ska vi sätta upp bokhyllan här i vardagsrummet. Så tänkte jag packa upp alla prydnadsaker och ställa på den. Sen får vi se vad allt ska stå när dom två hyllorna ovanför tv kommer upp och så där. Kanske kan få upp lite gardiner i morgon också :-)

Neo hade varit jätte lessen på dagis idag. Vi måste ringa bvc i morgon. Vi missade 2 års kontrollen i måndags. Vi båda hade helt glömt bort det. Så jag hoppas vi får en akut tid någon gång nästa vecka. Helst så fort som möjligt. För nu har han jätte problem med att bajsa igen. Han har hållt på hela dagen. Det var därför han var så lessen på dagis idag. Inte för att han försökte bajsa utan för att han säger att han har ont i benen. Han spänner sig så mycket när han försöker bajsar så Christian får riktigt ta i när han ska dra upp hans ben (försöker med tipset vi fick förra gången utav Malin) Och jag klarar inte av att ta upp hans ben. Så han gör verkligen allt för att inte bajsa! Och han har vunnit idag. Så nu har han inte gjort i blöjan på två dagar. Så han somnade inte förrens halv nio ikväll. Han försökte tills då sen somnade han här i soffan. Så han missade vällingen. Jag hoppas verkligen inte att han vaknar inatt och har ont. Så det är tur att vi båda är lediga i morgon. Då slipper jag iallafall att sitta uppe själv med honom inatt ifall det skulle krångla.

Imorgon kommer pappa hit innan vi ska gå till Melina. Han ska sitta här i morgon kväll/natt medans Neo sover. Neo är soppast stor nu och visar tydligt och säger att han inte vill sova borta. Spec inte nu när han har problem med magen. För ett tag sen frågade en Ronja om jag inte minns fel? Om vi lämnar bort Neo mycket. Alla tycker väll olika om vad mycket och lite är. Jag tycker att mycket är 2 gånger i månaden och hela dagar. Annan sak om man ålek bort 3 dagar i rad en gång i halvåret. Men det där gör väll alla som dom vill men jag kan inte låta bli att erkänna att jag förstår inte hur föräldrar kan lämna bort sitt barn varje, varannan helg för att umgås med kompisar eller sitta vid datan eller bara kolla på film två kvällar i rad.... oavsett om man har planerat ett barn eller inte så måste man inse att man inte kan priotera sånna saker längre utan att man har gett sig in i ett familjeliv. Lika dant med penngar. Alla barn har rätt till att få det dom behöver och det går inte att spara ihop till en tv i sovrummet medans barnet behöver en ny säng. Ja jag kom inte på något bra exempel men det är iallafall dom som alltid går först!!!!! När vi har lämnat bort Neo, och ja det blir ju då när vi ska på fest eftersom det är krångligt att ha med honom då. Då lämnar vi honom en timme innan vi ska iväg och sen kommer han hem till oss en till två timmar efter vi vaknat. Varför inte låta sitt barn vara hemma när man själv är hemma? Annars kan han ju för det mesta vara med på allt annat som film kvällar, in till stan, en filka hos kompisar osv. Ja en utflyckt till gekås hade jag heller aldrig tagit med Neo på. Gå runt där fyra timmar med honom hade både jag och han blivit trötta på. Små bebisar är väll inga problem men inte nu i två års åldern. Nej nej nej.... Så eftersom han inte vill sova borta så varför tvinga honom till det? Han trivs bäst hemma och visar tydligt att det är mamma och pappa som gäller. Det kan man ju märka på vissa barn att dom struntar i vart dom sover eller hos vem för dom blivit bort lämnade så mycket. Kan ju säkert vara skönt för dom som letar banvakt varje helg för att dom bara inte kan hålla sig borta från spriten. Då är man inte värld den gåvan man har fått och inte uppskattat det underbara liv man skapat. Det är ju dom första åren man uppfostrar och försöker lära sina barn vad som är rätt och fel. Det är inte mormor och morfars eller farmor och farfars ansvar utan en mammas och pappas. Vi har alltid lärt Neo att han tex inte får slåss eller ta saker från andra. Man ska dela med sig. Sen slåss väll alla barn och trotsar någong gång. Men vi lärde Neo stenhårt att vara den "snälla killen" nästan den mesiga. Så fort någon slog honom blev han bara lessen och gick till oss. Lika dant om någon tar hans spade i sandlådan ifrån honom. Han gör ingenting. Jag försökte istället få honom att ta krattan istället eller bara tröstade honom när han blev slagen. Men det inser jag nu var fel av mig. Han måste tuffa till sig vilken han gjort. Så jag får väll erkänna att Christian hade rätt ;-). Han får slå tillbaka en gång men sen räcker det. Ja då menar jag inte att vi bussar på honom på pojken som gav honom en liten smäll vid gungan utan isåfall att ge honom "tillåtelse" att få ge det sista slaget efter att blivit knuffad och slagen några gånger av samma person. Låter som att vi tränar boxning här hemma men så är det självklart inte ;-). Lika dant med om någon tar hans leksak. Då ska han ta tillbaka den. Och man ska dela med sig utav sina leksaker till andra barn. Det ser jag alltid till när någon är här hemma hos oss och när vi är ute på lekplatsen. Nu kom jag nog in på något helt annat? Så jag ska väll sluta.

Ha en trevlig helg allihopa!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Tips till Neos lilla "problem"...



Först försök att ge honom så mycket vatten som möjligt! Om det så ska va i saftform, så få honom att dricka så mycket som möjligt på kort tid. Och direkt efter det.. Gå med honom på golvet, som små grodor. gå på huk liksom. så länge ni orkar, och kan övertala Nneo till det. (kanske hjälper om ni sjunger små grodorna?!) Det brukar sätta igång magen riktigt bra. Hoppas det hjälper. /Sanna

2009-09-11 @ 11:33:56
URL: http://sppookie.blogspot.com
Postat av: Sara

skit bra sagt :)

2009-09-11 @ 13:18:55
Postat av: Michelle

Ja det du säger stämmer helt och hållet! Folk som ska iväg en kväll och lämnar bort barnet kl 11 på förmiddagen och hämtar inte han/hon förens fem sex nästa dag fattar inte jag hur dom tänker? Och hur någon barnvakt kan tillåta det.

2009-09-11 @ 14:05:11
Postat av: NIna

När mona vill ha kyle, så brukar hon vilja att vi lämnar honom vid 5 så hon kan äta middag tillsammans med kyle när han kommer, sen hämtar vi honom 1 dagen efter så de hinner äta lunch tillsammans också. Det är vad mona vill. Det tycker jag är alldeles lagom tider :)

2009-09-12 @ 11:11:00
URL: http://nijna.blogg.se/
Postat av: Alice 23 (en trogen läsare)

Du är en av få unga föräldrar som jag absolut inte har något emot. haha låter kanske dumt men det är så många unga föräldrar som lämnar bort sina barn alldeles för mycket och för länge. Jag kan inte med sånt. Men jag har läst din blogg länge och jag tycker att du är så stark! Det är jobbigt att vara mamma men du klarar allt så bra och verkar inte ha något emot att säga nej till inbjudan utav fester och du firar högtider med din son. Jag tycker om dig. Stå på dig tjejen! Du är på helt rätt spår. Om du skulle bli gravid med trillingar nu hade jag inte alls varit orolig. Du är så kärleksfull till din son och visar tydligt att det är han du vill leva för nu. Ni verkar vara en bra och lycklig familj. Jag har inte varit så bra på att kommentera och har inte möjlighet att följa dig och din sötnos varenda dag men jag tittar ofta in och då läser jag igenom alla inlägg ;)



Kram på er!

Och hoppas att ni trivs i den nya lägenheten. Jag hoppas på att få se bilder snart :)

2009-09-13 @ 02:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0