lite tankar om allting

Nu står mormor och mamma i köket och förbereder för den varma smörgåstårtan vi ska äta ikväll. Frida leker med Neo, Anders meckar med bilen och Chrille plockar in disk i diskmaskinen. Killarna är ute med kompisar och jag sitter här. Men jag ska inte bli långvarig. Jag ska också hjälpa till. Helene och Roger kommer hem i morgon. Så vi ska städa här hemma åt dom. Damsuga, tvätta golven och plocka undan. Twixi här hemma fäller som bara den. Så därför ser man inte att jag faktiskt damsög här igår. Och inte heller att Anders damsög här i förrgår. Nu har jag varit hemma hos mormor och morfar. Eller man kanske ska börja säga hos mormor? Det är skönt att fått det gjort iallafall. Men jag ville inte gå igenom garaget först. För det innebar att jag skulle gå förbi alla morfars skor och jackor. Så vi skulle gå in genom altanen isållet. Men då såg man ju ut mot den stora gräsmattan och då kom kallsvettningarna och tårarna. Fick lite panik där. Att morfar aldrig mer kommer att klippa det där gräset. jag fattar inte! Men jag valde faktiskt att gå igenomgaraget endå. Jag ville få det gjort. Chrille följde med och höll mig i handen. Han hade redan varit hemma hos mormor, och bröt själv ihop då han såg morfars jacka. Men jag klarade det faktiskt ganska bra! Sen gick vi en promenad genom kolinierna. Mamma ringde sjukhuset och frågade om dom kunde komma och titta på morfar i morgon. Helene måste göra det för att förstå att han är borta. Sen vet jag inte om roger följer med. Mamma och mormor kommer att följa med iallafall. Jag och Chrille har varit lite tveksamma. Men det lutar nog åt att vi inte följer med. Jag fick ett ganska så bra hejdå. Vi kramades på sjukhuset och jag sa.... Vi ses om 2 veckor, och morfar nickade å log. Nu ska jag hjälpa till här hemma.. Hej!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag vet. Det är jättesvårt att börja säga "hos mormor". Jag säger fortfarande eller nej det gör jag inte för min mormor gick bort i februari och morfar för två år sen ungefär. Men det känns som jag förlorade mormor för 2 veckor sen. Det är fortfarande obegripligt att världen är på detta viset. Det är svårt att anpassa sig när man hela livet sagt mormor och morfar. Jag valde att inte titta på morfar när han gått bort, men jag stod närmast mormor av alla barnbarnen så jag ville se mormor. Men jag tog ett steg in i rummet, såg hennes ansikte och tro mig. Det är inte värt det. Jag försöker komma över den bilden jag har i huvudet och kommer ihåg sista gången jag var hos henne, permanenta hennes hår, bytade till fina kläder och satte lite läppstift på. Det är det bästa minnet jag har av mormor. Du får försöka komma ihåg vilken bamsekram du fick av din morfar sist. Förstår att det är tuffa tider nu. Beklagar sorgen. Kram Rebecca

2008-09-06 @ 15:53:57
URL: http://www.nogg.se/rebeccccaa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0