hur ligger det till igentligen?

Har precis kollat på Insider. Och lyssnade nu på alla dom där samtalen dom gör i slutet. Rätt så roligt att höra när folk ringer in och ber dom som sitter på socialen att flytta på sina feta arslen och ge jobbet till någon som kan det. Och jag håller helt och hållet med. Socialen är jätte bra och det känn(des)s skönt att det finns här. Men ibland så undrar jag om det värkligen går till på rätt sätt.

Om jag får ge ett exempel på min kompis Joanna. Som är en ensamstående mamma på 19 år (snart 20). Hon bor ensam tillsammans med Jack henne son. Hon betalar hyran med hennes föräldra penning. Nu ställde hon sig frågan vad hon skulle göra efter dom pengarna tog slut? Hon själv ville satsa på skolan och få en utbildning och sen där efter skaffa sig ett jobb och kunna försörja sig själv. Men socialen vägrade att betala för henne ifall hon ville fortsätta med sina studier. Dom kunde däremot tänka sig att hjälpa henne med pengar ifall hon skrev in sig på arbetsförmedlingen. Hon sökte endå in till sture och kollade upp om hon kunde få börja där och fick då ett ja. Hon har fått dagis plats på samma dagis som Neo går på. Hon kommer börja ta ut scn så fort hon fyller 20 för att kunna ha råd att leva. MEN hon måste vara 20 och skolan börjar 4 månader innan hon kan börja ta ut scn. Soc gick först med på att betala dom 4 månaderna hon står utan pengar. Men har nu dratt tillbaka det och vägrar hjälpa henne. Hur shysst är det? Det handlar bara om 4 månader. Sen klarar hon sig själv. Bättre att hon sitter på arbetsfödmedlingen i flera år och får pengar från soc? Man blir såååå motiverad av att börja skolan!

Vad jag fattade det som, så har hon iallafall hittat en fond som hjälper henne med 2 månadshyror. Så det var ju skönt. Och för att göra det här ennu lättare så måste hon skaffa sig en inneboende.

Jag & mamma gick in till Netto för att handla lök och kaffe. Utanför där satt en kille på sina knän. Höll en keps framför sig med ett foto på sina två barn och tiggde. Vi lever i sverige och jag fick så ont i hjärtat. Är det värkligen så här? Att man ska få sitta och tigga för att få råd att leva? Jag hoppas värkligen inte att det är så här. Men sen ställde jag mig också frågan. Det finns ju faktiskt också dom gångerna folk gjort det här fast dom har ett boende, råd till mat och kläder. Gjort det bara för att käna lite extra pengar. Utnyttja det för att folk då ska tycka synd om dom och ge dom pengar. Meeen vem skulle vilja sitta på knäna i flera timmar utomhus när det är vinter och kanske få max 100 kr i kepsen per kväll? Jag vet inte vad jag ska tro. Jag hoppas ju värkligen inte att det är så här.

Kommentarer
Postat av: Sanna

På tal om Csn och soc när det gäller pengar.. är man under 21 och inte har gymnasieutbildning är ens föräldrar försörjningsskyldiga för en, med det säger jag inte att jag håller med, då man bokstavligen kan behöva dra sina föräldrar inför rätta för att kunna få ut dessa pengar, men helt ärligt, vem vill dra in sina föräldrar i en domstol!? hur dålig relation man är har med dom, vill man ju inte att den ska bli sämre... men så är lagen.. det hon kan göra är att anmäla sig till arbetsförmedlingen, då det tar ett tag att behandla ärendet så kan hon hinna få någon månadsersättning innan dom vill sätta henne på en aktivitet, och när dom vill det kan hon ju alltid skriva av sig.. hoppas det löser sig..

2008-12-11 @ 00:44:06
URL: http://sppookie.blogspot.com
Postat av: Ida

Inte för att jag har något emot unga mammor - men det är sådant man ska tänka på innan man skaffar barn. Det är därför man ska ha en utbildning och iaf gymnaiset färdig innan man bildar sig en familj. Man ska inte förlita sig på socialen för pengar.



Jag har verkligen ingetemot ungammamor som försörjer sig själv, och inte andra mammor heller men jag tycker att oavsett ålder så ska man ha ekonomiska möjligheter att försörja sig själv och sitt barn och inte förlita sig på någon annan än sig själv!

2008-12-11 @ 13:17:20
URL: http://electrify.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0