olyckor som händer så lätt

Ja som rubriken säger..
Ni som inte har småbarn eller barn överhuvetaget kan säkert se ner på oss nu. Oss som föräldrar för att det här hände. Men det är så lätt till. Man skulle väll kunna säga att 7 av 10 barn (minst sakt) Ramlar från ett hökt fall, bränner sig på plattan, ramlar ner från en trappa, får något tungt över sig, eller som nu det här... får något varmt över sig.

Lillemans armar växte över bara en natt. Vips så nådde han upp till kaffekokaren. Och vips så hade han fått det ny bryggde kaffet över sig.



Jag var i skolan. Hade haft min första lektion med engelska. Vi hade frukost och när klockan närmade sig halv tio ringde jag upp Christian för att kolla om Neos feber hade gått ner. Han hade feber på morgonen, så däför var han hemma från dagis. Han svarar inte och eftersom min lektion snart började ringde jag igen och igen ifall han inte märkte att det ringde. (Han ringer nämligen alltid upp mig för de blir billigare så.) Jag frågar hur det går där hemma. "åt helvete, Neo har fått kaffe över sig" Jag hör först inget i bakgrunden och tänkte då att det var nog inte så farligt. Men sen Gud som han skrek!. Jag hinner bara säga att jag kommer hem så lägger vi på. Panik som jag fick började jag självklart gråta och sa till Johanna att jag måste hem. Hon gick efter mig för att höra vad det var som händer. Kuratorn och skolsköterskan kommer också fram. Jag behövde bara säga att Neo fått kaffe över sig och dom säger att jag ska gå hem. Dom medelar min mentor och engelsklärare. Jag har så förstående lärare!  Springer till första busshållsplats som är vi brunnsåker. och bussen går om 6 minuter. Ja ni kan ju tänka er att jag står och stampar fötter.

Christian ringer mig vid sture då jag nästan precis hoppat av bussen och frågar vart jag är. Neo hade lugnat ner sig och fått bada med jummet vatten. När jag kom hem fick jag höra hur allt hade gått till. Som tur var så var Malin hemma hos oss när det hände. Dom hade bryggt kaffe och satt ute i vardagsrummet för att prata lite innan dom skulle ut å gå. Dom hör bara en jädrans smäll i köket och hör att något  går sönder. Christians första tanke var att han fått tag på vasen i fönsterkarmen och skärt sig. Men nej, det var hela kaffekannan han fått tag på. Det var bara snappt av med kläderna och bada honom. Medans Malin tog han om Neo ringde Christian sjukhusupplysningen. Om Brännskadan var större än hans hand skulle vi in till akuten. Annars gick det bra med vårdcentralen. Och det var mindre i än hans hand... just då!

När vi kom till vårdcentralen fick vi hjälp direkt. Då vi tog av han tröjan var det fösta jag sa "Mindre än hans hand?" Läkaren sa att det kunde förvärras ganska så snappt. Brännskadan var större än hans hand, helt mörkröd/lila och stora blåsor! Stackars min pojke! Hon lindade bandach (stavning?) Runt blåsorna så att dom inte skulle spricka. Men som tur är så värkar han inte ha så ont av det. Bakhuvudet, lite i nacken och på bröstet blev det bara förstahands brännskada. Och på armen andrahands brännskada. Men dom sa att han hade haft tur. Det kunde ha varit mycket värre. Och visst kunde det de. Tänk så hade han fått det över ansiktet?

Så idag har han blivit bortskämd med bullar och saft hela dagen. Mormor kom med peppakaker och en kaffetermos till oss efter jobb. Och sen blev han även uppvaktav av Moster och Morfar.  På torsdag har vi tid igen till vårdcentralen. Så dom kan kolla att armen har blivit okej.

Så vid tre tiden idag gick vi till Halmias loppis för att köpa en ny kaffekokare. Hittade en jätte fin, för bara 40kr. Helt okej! Träffade även min gammla godisnisse som nu jobbar där. Jag ville lägga undan en "cyckelstol" haha ja jag kommer inte på vad det heter. Men ni vet vad jag menar? En sån stol man har på cycklen. Som Neo kan sitta i. Men nej jag fick inte lägga undan den. Vi fick den :-) Så det tackade vi för!

Ja ni ser väll föresten att jag fått en ny designe? Mycket bättre än den förra. Mer jag liksom. Tack så jätte mycket
(http://ceciliaberglund.blogg.se/) Så nu trifs jag mer, och kommer förmodligen att skriva mycket mer nu!

Om natten går bra med Lilleman, att han inte har ont och så. Så ska jag till skolan i morogn som vanligt. Annars kommer jag att stanna hemma och finnas där för honom.

Jag kommer inte att svara på några elaka kommentarer, det här var inte vårt fel. Man hänger inte med i deras utväckling och lär sig vad dom kan efter dom gjort det. Tyvärr fick han inte tag på något "ofarligt" den här gången. Men nu ser vi defenetift till att han aldrig mer får kaffe över sig!

Hejdå.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tyckte att det var modigt av dig att skriva det här! Jag har själv inga barn, men kommer ihåg när min lillasyster ramlade ner för trappan här hemma. Hon var 2 år men klarade sig bra =) Men man blir ju så rädd! Hoppas Neo inte har ont =) Kram på er!



ps: Roligt att du kommer börja skriva mer =)

2008-10-14 @ 22:56:01
Postat av: Jessica

usch , har en stor klump i halsen och tårar i ögonen. Det går verkligen så himla fort. Men detta kunde ha hänt vilken människa som hälst. man har inte ögon i nacken och som du skrev man utgår ifrån vad dom kan och inte kan. Och där efter lär man sig av misstagen. Ni hade oturen bara att det var just ni denna gången . men Det har säkert hänt så många människor att detta inte ens är lönt att Dividera eller skriva något taskigt om . Bad things happends , life goes on. så är livet. Hoppas Lilleman kan sova inatt. Man vet ju själv hur ont det gör att bara kränna sig lite grann det svider och bultar och gör ont. Tänker på lillkillen. och hoppas att vi snart får träffa er igen . Puss kram P.s det var ingens fel det var bara oturen.

2008-10-14 @ 23:29:58
URL: http://nellienilo.blogg.se/
Postat av: Malin

jag tycker att du är en stark person och ni har absolut inte gjort några fel alls! dem flesta ärr som vi har är alla från när vi var små och nyfikna. jag tror nog inte att något barn i liten ålder lyckas gå utan ärr i ungdomen från när dem var små!

det är väll egentligen en tidsfråga tills första olyckan händer (: jag tycker ni är jättebra föräldrar även om jag inte känner er! men vad jag läst och vad din mamma kommenterat så är ni toppen! hoppas lilla Neo inte har ont (: bra blogg förresten! den ligger på mina favoriter (: Kram Malin

2008-10-14 @ 23:39:13
URL: http://malajne.blogg.se/
Postat av: Nina med Hugo

Ni har inte gjort nåt fel alls. Barn trillar, barn slår sig. Just denna gången råka det bli en brännskada. Men nu har Neo nog lärt sig att det kan göra riktigt ont om man drar i saker som står högt uppe.

Hugo hade fått för sig att han skulle klättra upp på borden här hemma och sitta där och tramsa och leka. En dag hann jag inte fram och ta ner han innan han slog en "kullerbytta" ner från bordet, som tur var blev han bara lite chockad sen skrattade han, MEN han har aldrig mer sen dess klättart upp på borden här hemma :). Så det kom nåt positivt ur det.

Jätte bra att ni ringde sjukvårdsupplysningen. En kompis dotter råkade få varmt te över sig en gång, dom ringde ambulans direkt och för deras del var det tur att dom gjorde det, för tösen hamna i chocktillstånd i ambulansen och fick hjärtstillestånd. Men hon klara sig tack och lov! ha det så bra! /nina och Hugo

2008-10-15 @ 08:17:44
URL: http://hugozmamma.blogg.se/
Postat av: Noahs mamma

Stackarn :( Hoppas han inte får ont! / Noahs mamma

2008-10-15 @ 08:19:02
Postat av: Mia

Starkas liten. Det är sånt som händer. En kompis barn ramla ner för sängen och slog näsan! Men det är otäkt och lätt hänt.

2008-10-15 @ 09:33:54
URL: http://metrobloggen.se/pjamasbyxan
Postat av: Malin

Förstår precis vad du menar med att man inte hänger med...det går så otroligt fort när dom väl får tag på nåt.

Hoppas Neo inte har ont.

/ Malin (Marwins faster)

2008-10-15 @ 09:59:19
Postat av: Sara

hoppas det är bättre med lilleman. tyvärr är frt lätt hänt. :( tänker på honom och er. kramar om

2008-10-15 @ 10:38:29
URL: http://mammason.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Men usch så hemskt! Förstår att du fick panik! Jag hoppas att allt läker fint och att han inte har ont. Men som du skrev, detta är lätt hänt. Det är inte ert fel. Man kan ändå inte skydda sina barn från allt.

2008-10-15 @ 13:26:27
URL: http://ceciliaberglund.blogg.se/
Postat av: Veronica

Vad hemskt! tur att det inte vart för allvarligt, men nog är det hemskt men ni var duktiga att ta hand om det! olyckor händer ju och mer än att lära sig ifrån dom kan man inte. =) Ta hand om er nu! kramar

2008-10-15 @ 13:54:15
URL: http://kaspersmamma.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Usch. Det var bara otur. Det händer så mycket i bardomen, man är ju så nyfiken på allt. Innan jag börja dagis fick jag ett strykjärn i ansiktet (välte strykbrädan) så jag fick blåmärken. När mamma lämnade mig på dagis så tittade dom jättekonstigt och undrade vad hon gjort med mig. Mamma sa att jag var en vilding och man skulle se efter mig. När mamma sen kommer för att hämta mig i slutet av dagen så har jag en STOR bula i pannan. Jag hade försökt hoppa från ena sida av sandlådan till andra.. Nu såg dom inte kontigt på mamma för dom förstod.. Man är inte mer än människa! Hoppas engelskan går bra :) Kram

2008-10-15 @ 17:41:28
URL: http://www.nogg.se/rebeccccaa
Postat av: malin

Awe lilla Neo... Dom dära armarna och händerna dom växer uber snabbt.. Mathilda var med om något liknande när hon var 8 månader gammal, Hon fick tag i en te kopp och välte den så hon brände sig på över kroppen mellan brösten typ och vi fick åka in till sjukhuset med henne och la inne i nästan 2 veckor.Det var hemskt:( För var nära att förlora henne på väg till akuten i Malmö i ambulansen:'( Aldrig gråtit så mkt och varit så rädd i hela mitt liv... Meen tur är så gick allting bra och nu syns där inget jo om man tittar jätte jätte noga ser man att hon är ljusare där hon brände sig....



Hoppas allt är bättre med lillemans arm nu:)..

Kram Malin med tvillingarna :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0